Find fokus i din ESG-kommunikationen
Fra 2024 er der kommet nye EU-krav til mange virksomheders registrering og rapportering om bæredygtighed, ledelse, ligebehandling mv. Men den nye ESG-rapportering behøver ikke kun at være en omkostning. Den kan også være et aktiv i fortællingen om jeres virksomhed.
Formidling om bæredygtighed, ledelse og ligebehandling i virksomheder handler ikke om at pynte sig med fjer i grønne eller andre farver – eller om at pynte sig i det hele taget.
Det handler om at formidle virksomhedens værdier og konkrete mål på baggrund af værdierne – og hvad man gør for at indfri dem. Det handler om ærlighed, redelighed og troværdighed - og resultater.
Det er ikke nyt, at virksomheder kommunikerer – af egen fri vilje – deres indsatser for at være bæredygtige, miljøbevidste og CO2-venlige. Det er heller ikke nyt, at virksomheder gerne kommunikerer, hvilke værdier de navigerer efter, når det gælder ledelse, ligebehandling osv.
Det nye er, at det nu er lovpligtigt at registrere og rapportere, hvordan virksomheden eksekverer på disse parametre. Det skete rent formelt, da et nyt EU-direktiv (CSRD - EU Corporate Sustainability Reporting Directive) trådte i kraft fra januar 2024, hvorefter i første omgang større børsnoterede virksomheder fremover skal registrere og rapportere i forhold til de standarder, som er beskrevet i ESRS - European Sustainability Reporting Standards. I alt inkluderer ESRS ikke færre end 80 oplysningskrav og 800 datapunkter.
Kort fortalt skal mange virksomheder fremover indstille sig på at fortælle struktureret og organiseret om deres mål og aktiviteter inden for tre hovedområder, som oftest bare kaldes ESG:
Environmental: aktiviteter vedrørende klimaændringer, vand- og havressourcer, ressourceanvendelse i øvrigt, cirkulær økonomi, forurening, biodiversitet og økosystemer.
Social: Ligebehandling, mangfoldighed, arbejdsforhold og menneskerettigheder.
Governance: Ledelsesforhold, intern kontrol- og risikostyring, forretningsetik, bekæmpelse af korruption, whistleblower-ordninger, dyrevelfærd, politisk indflydelse mv.
Også relevant for underleverandører
I første omgang – i 2024 – gælder de nye EU-bestemmelser kun for børsnoterede virksomheder med +500 ansatte. Dem er der næsten 50.000 af i Europa, og dermed vil kravene også påvirke de mange virksomheder i Danmark, som er underleverandører.
For selvfølgelig skal de store virksomheder sikre sig, at deres værdier og standarder i forhold til arbejdet med ESG også gælder for deres underleverandører ned gennem forsyningskæden. Ifølge Danmarks Erhvervsfremme Bestyrelse forventer 69 procent af SMV’erne i Danmark allerede i dag, at de vil blive mødt med krav om bæredygtighed fremadrettet.
Indledende dialog
I Kontekst Kommunikation hjælper vi med at indkredse jeres virksomheds ESG-identitet og -fortælling – i samarbejde med nøglepersoner i virksomheden og eventuelt også med eksterne samarbejdspartnere som revisorer, tilknyttede klimakonsulent og andre.
I er altid velkommen til at kontakte os for en indledende dialog om mulighederne. I kan evt. også bruge nedenstående tjekliste til at få en mere præcis fornemmelse af, hvor afklarede og fokuserede jeres virksomhed er for øjeblikket, når det ESG-kommunikation.
Kontakt Marie-Louise, Nana eller Michael for mere information:
Marie-Louise Arnfast: tlf. 40 56 34 36, mla@kontekstkommunikation.dk
Nana Balle: tlf. 22 95 14 05, nab@kontekstkommunikation.dk
Michael Kirkeby: tlf. 26 72 20 24, mki@kontekstkommunikation.dk