INSPIRATION
Vi skriver løbende om emner, der optager os. Kig med og se, om der er noget, som kan inspirere dig.
Forbrugerombudsmanden har udgivet en ny, omfattende og god vejledning i, hvordan virksomheder undgår ulovlig miljømarkedsføring. Det ændrer dog ikke på udgangspunktet, når der skal kommunikeres om bæredygtighed og ESG: Vær forsigtig, korrekt og konkret (uden at glemme kreativiteten helt).
Mange forbinder nok kommunikation af ESG med rapporter, synlighed på sociale medier og en solid presseindsats. Men der er også al mulig grund til at give den en ekstra skalle for at få medarbejderne med ombord, når man skruer op for ESG-indsatsen. For arbejdet med ESG kommer tit med forandringer i kølvandet – og hvis de forandringer skal lykkes, kræver det en solid intern forankring.
Nogle virksomheder er tilbageholdende med at fortælle om deres tiltag inden for ESG og bæredygtighed. De frygter kritik og shitstorme på sociale medier, hvis ikke de kan præsentere et perfekt glansbillede. Men greenhushing er ingen af os tjent med.
”Du må ikke kalde din virksomhed bæredygtig, bare fordi du har skiftet alle pærer ud med LED-pærer”
Virksomheder i dag forventes at have fokus på bæredygtighed. Men det forventes også, at kommunikationen om bæredygtighed er dokumenterbar på et niveau, som sjældent er set før. Ellers går det hurtig galt.
I år træder nye skærpede krav til ESG-rapportering i kraft. Tallene kan bruges til at skabe gode historier om din virksomhed.
Dit projekt kan være nok så banebrydende. Men får du andre til at se lyset? Professionel dissemination kan forbedre din ansøgning og dit omdømme.
Laura Storm er efterspurgt taler på lederkonferencer. Læs interviewet med hende om behovet for, at ledere påtager sig at lede på en anden og mere regenerativ måde.
Kristian Breitenbauch set out to prove that you can achieve long and comfortable drives on electricity. Even in the Arctic cold.
A large number of HDVs could today be switched to electricity – with distance being the main deciding factor.
Green power can also be used on railway lines that have not yet been electrified. If it is converted into hydrogen.
Making air traffic climate friendly is probably the biggest challenge in the green transition of the transport sector.
Norden har meget at byde på, når det gælder grøn omstilling. Ikke kun inden for egne grænser men også, når det handler om eksport af grøn teknologi og energi til andre lande.
Regeringen vll screene alle relevante lovforslag for deres indflydelse på verdensmålene. Hvordan vil det påvirke lovgivningen fremover?
Det er fem år siden, at FN lancerede de 17 Verdensmål for en mere bæredygtig fremtid. Dengang virkede de som en utopi. Nu kappes erhvervslivet om at byde ind. Hvad er næste skridt? Læs mere i denne klumme, som har været bragt i Energy Supply.
Der er for alvor kommet fokus på, hvordan man kan omdanne vindenergi til brint og flydende grønne brændstoffer, som kan hældes på biler og ikke mindst tung transport som f.eks. containerskibe. Læs blandt andet om Mærsk’s forventninger til Power-to-X.
På con amore-fronten er vi i Kontekst Kommunikation optaget af udviklingen af demokrati og medier i udviklingslande, herunder Nicaragua. Vi ser nærmere på de seneste års udvikling i denne analyse, som har været bragt i tidsskriftet Udenrigs i marts 2020.
Hvis man som leverandør vil undgå at blive et halvråddent æg i kundens kurv, så skal man arbejde med sin bæredygtighed. Det har mange mindre virksomheder erkendt. Men en del glemmer at fortælle om indsatsen.
Virksomheder og organisationer skal spænde buen hårdt, for at vi når i mål med verdensmålene. Men ikke så hårdt, at buen brister. Det er vigtigt at afstemme ambitioner efter formåen og prioritere i indsatsen.
Hvor meget indvirkning har det, at vi skifter diesel-hakkeren ud med en el-bil? At vi forsager den røde bøf og alle dens ugerninger? At vi skifter charter-turen ud med en teltferie på nærmeste campingplads - eller forretningsrejsen ud med et Skype-møde?
Forskning og videnskab har altid været vigtig, men er det måske endnu mere i dag med de udfordringer, vi står over for. Lige så afgørende er det, at den nye viden og de solide fakta blive spredt og kommunikeret effektivt, så de kan oplyse vejen frem for os – frem mod bedre beslutninger og en mere bæredygtig udvikling i det hele taget.
Mange virksomheder og organisationer er ikke rigtig kommet i gang med at forholde sig til FN’s Verdensmål. Men har I tænkt på, at jeres medarbejdere/kolleger og ikke mindst jeres kunder kan hjælpe jer på vej?
1.100 virksomheder skal i år for første gang aflægge CSR-rapport. Det giver anledning til at fortælle gode historier. De fleste af os elsker historier om dem, der skiller sig ud, gør en forskel, brænder for noget og handler på det. Alle eventyr er gjort af det stof – og i arbejdet med CSR og Verdensmålene er der masser af den slags historier at øse af.
I 2015 vedtog FN 17 ambitiøse verdensmål for bæredygtig udvikling på kloden. Et af målene handler om energi. Det åbner store eksportmuligheder for danske energivirksomheder. Men hvordan kommer små og mellemstore virksomheder i gang med at udfolde potentialet i verdensmålene?
Hvordan får vi boostet vores fødevare-eksport, og hvordan skaber vi vækst via fødevarer i Danmark? Det var temaet på Erhvervsstyrelsens konference i Aarhus i oktober 2017, hvor en flok (kniv)skarpe aktører gav hver deres bidrag til holdnings-menuen.
Content marketing er godt, men mere content marketing er ikke nødvendigvis endnu bedre. Når mængden af indhold eksploderer, og alle markedsfører sig gennem samme slags ”berigende” indhold – hvad er så strategien, hvis vi ikke skal ende i et clickbait-overbuds-helvede?
SoMe er ikke alt. Earmed media i form af klassisk PR har stadig stor værdi.
I Kontekst Kommunikation hjælper vi fx Verizon Enterprise Solutions med at nå langt ud i danske medier med undersøgelser, teknologiindsigt, thought leadership mv. Vi trækker på 20 års erfaring med PR-arbejde for en lang række globale tech-brands som fx IBM, Intel, VmWare, Lenovo, Symantec osv. foruden danske tech-virksomheder.
Tjek indholdet i vores PR-værktøjskasse her:
På en mark i udkanten af Hobro ligger en lille organisation. Den har fokus på, hvordan brint kan bruges i den grønne omstilling. I 2014 var den primært kendt af samarbejdspartnere, som talte en håndfuld virksomheder i nærområdet og nogle forskere på Aalborg Universitet. I dag er den kendt globalt af toneangivende aktører inden for brint og modtager jævnligt henvendelser om samarbejde. Hvad er der sket?
Kan man lave skaldyrsessens af strandkrabber - og bliver man smukkere af tang?
Læs om, hvordan projektet Bæredygtig Kystkultur gennem skånsom og innovativ anvendelse af havets ressourser skaber et godt og bæredygtigt livsgrundlag for mennesker, først og fremmest på Djurslandskysten, men på sigt også i resten af Danmark og ude i verden.
Kontekst Kommunikation har bl.a. hjulpet med:
• gennemarbejdning af projektbeskrivelse og fundraisingmateriale
• udarbejdelse af profilbrochure
• udvikling af website
• sparring på kommunikation
Det anslås, at der globalt set findes markedsmuligheder for den private sektor på 12 billioner $ i arbejdet for at nå Verdensmålene. To store arrangementer i sidste uge viser, at FNs Verdensmål – også kaldet SDG - for alvor er ved at komme på agendaen. Hos store, etablerede virksomheder såvel som hos små og socialøkonomiske start-ups. Og det er et nyt og fantastisk perspektiv, at der nu er en fælles dagsorden at tale ind til, når det gælder om at udvise samfundsansvar.