Styrk din forretning med FN’s verdensmål

Grib muligheden! FN’s verdensmål er en agenda, din virksomhed hverken kan eller bør undgå. Den kan åbne nye muligheder for din forretning - og før eller siden vil kunder, samarbejdspartnere og andre interessenter stille krav til jer om at bidrage til verdensmålene. 

193 lande har skrevet under på at imødekomme de i alt 17 verdensmål – også kaldet Sustainable Development Goals (SDG) - inden 2030. De har til formål at fremme en mere bæredygtig verden på en lang række områder - miljømæssigt, økonomisk og socialt. 

Det er en unik chance. Ikke bare for planeten og befolkningerne. Men også for virksomheder og organisationer, fordi arbejdet med at bidrage til verdensmålene også rummer et stort forretningspotentiale. Både i forhold til at styrke markedspositionen som en ansvarlig leverandør, men også som strategisk redskab og til at knytte medarbejderne stærkere til virksomheden.

De største og toneangivende spillere i stort set alle brancher har for længst taget verdensmålene til sig som ledesnor i vejen mod en bæredygtig forretning, og de forventer, at samarbejdspartnere og leverandører matcher deres ambitioner.

I Kontekst Kommunikation har vi arbejdet indgående med verdensmålene i flere år – både med at skabe overblik over virksomheders muligheder for at agere på verdensmålene, opbygge motivation og forståelse for verdensmålene internt, bane vej for de første konkrete tiltag OG kommunikere om verdensmålene. Derfor tilbyder vi at tage virksomheden i hånden i verdensmålsarbejdet gennem fire faser.

KONTEKST-modellens fire F’er:

KONTEKST-modellen.jpg

FORSTÅ: Hvad er verdensmålene og hvad betyder de for min virksomhed

Hvis din virksomhed for alvor skal kunne dedikere sig til arbejdet med verdensmålene, skal ledelse og bestyrelse være helt skarpe på, hvad verdensmålene handler om og forstå forretningspotentialet. Vi tilbyder processer, hvor vi gennemgår baggrunden for verdensmålene, de konkrete mål og delmål og afdækker potentialer og brændende platforme i forhold til, hvorfor verdensmålene er et must for en konkurrencedygtig virksomhed. 

Vi præsenterer processer for, hvordan virksomheden kan implementere arbejdet med verdensmålene. Vi præsenterer toneangivende cases, der viser, hvordan andre virksomheder griber arbejdet an. Og vi introducerer de mange muligheder for at integrere verdensmålene i kommunikation og markedsføring.

FORRETNING: Hvordan integrerer jeg verdensmålene i min forretning

Gennem en guided proces hjælper vi med at kortlægge de områder, hvor verdensmålene kan bruges til at drive bæredygtige forandringer hos jer. Vi kortlægger, hvor virksomheden er stærk i forhold til verdensmålene, og vurderer, om der gemmer sig forretningsmuligheder i at videreudvikle disse områder. Og vi identificerer de dele af forretningen, der har en negativ impact i forhold til verdensmålene, og hvordan man kan forholde sig til det. 

Herefter identificerer vi mulige tiltag, hjælper med at vurdere deres impact og i sidste ende udvælge tiltag og sætte KPI’er. Efter aftale inddrager vi vores samarbejdspartnere i form af eksperter, der både ved noget om, hvad der foregår i maskinrummet på virksomheden, og som kan hjælpe med at sætte konkrete mål på indsatserne. Således kan vi tilbyde en håndholdt proces hele vejen igennem arbejdet med at integrere verdensmålene i virksomhedens drift.

FORANKRING: Hvordan får jeg hele virksomheden og alle medarbejdere ombord i verdensmålsarbejdet

Det er helt afgørende, at virksomhedens medarbejdere inddrages i arbejdet med verdensmålene. Gennem et målrettet workshop-forløb arbejder vi med at skabe forståelse og motivation via en kombination af øvelser, oplæg, diskussioner og leg.

For det første betyder inddragelsen en øget forståelse for arbejdet og dermed også en større dedikation og mindre modstand i forandringsprocessen. For det andet giver en inddragelse i workshop-format mulighed for at høste de gode idéer fra dem, der er tættest på de enkelte processer i virksomheden. 

Og triple-gevinsten kommer, hvis medarbejderne som afrunding får indsigt i, hvordan man som enkeltperson kan bidrage til verdensmålene og navigere sikkert i junglen af ’Gør verden bedre’-muligheder. Vi arrangerer og faciliterer en verdensmål-dag for hele eller dele af virksomheden, hvor medarbejderne kommer ombord gennem oplæg, egne bidrag, diskussioner og lidt underholdende leg.

FORTÆL: Hvordan styrker jeg mit omdømme og min markedsposition gennem kommunikation og inddragelse af interessenter

Det er naturligvis oplagt at kommunikere til omverdenen, hvordan virksomheden arbejder med verdensmålene og i det hele taget arbejder med CSR-temaer. Men man skal sikre sig, at der er substans bag markedsføringen, så den ikke opleves som utroværdig green washing. Vi hjælper med at skabe en kommunikationsstrategi, der holder balancen.

Det er ikke bare tomt pral og reklame at fortælle om sine landvindinger i arbejdet med verdensmål. Tvært imod gør en transparent, ærlig og solid kommunikationsindsats det nemmere for kunder, forbrugere og kommende medarbejdere at vælge den rigtige samarbejdspartner.

Vi ved, at markedets største spillere allerede har sat barren tårnhøjt, hvad angår bæredygtighed og ansvarlighed – og stiller de samme krav til deres leverandører.  Så det er vigtigt, at virksomheden er knivskarp på at kommunikere jeres bidrag.

Vi hjælper jer med at udvikle den kommunikationsstrategi, der klart og troværdigt viser, at virksomheden er en ansvarlig, kompetent og bæredygtig samarbejdspartner.

Kontakt Marie-Louise eller Nana for mere information:

Marie-Louise Arnfast: tlf. 40 56 34 36‬, mla@kontekstkommunikation.dk

Nana Balle: tlf. ‭22 95 14 05‬, nab@kontekstkommunikation.dk