5 gode råd til arbejdet med storytelling
Som du sidder her og scroller gennem denne tekst, er slægtskabet med hulemennesket meget svært at få øje på. Men trods evolution og udvikling op gennem tusindvis af år, så er der efter alt at dømme stadig nogle træk ved mennesket, som er helt grundlæggende. Nemlig behovet for at lytte og fortælle historier. Det er stadig fortællinger, der samler os, skaber mening og hjælper os med at navigere. Ikke rundt om lejrbålet - men ved kaffemaskinen på gangene, på hylden i supermarkedet og på de sociale medier.
Historierne er limen
Effektivt arbejde med storytelling kan skabe sammenhængskraft blandt medarbejdere og tiltrækningskraft hos kunderne og alle de andre interessenter rundt om en virksomhed. Historie-arbejdet kan være den lim, der forbinder alle interne og eksterne kommunikationsaktiviteter, og som skaber mening, sammenhæng og loyalitet. Hele vejen rundt.
Alfa og omega
Hos Kontekst starter vores historie også med - ja, historier. Bogstaveligt talt dem, som Saxo skrev, Aakjær digtede og Strunge lod dekonstruere. Fra studierne på Litteraturhistorie, Dansk og på journalisthøjskolen har vi fået skærpet, rundet og udviklet vores passion for ord og formidling. Og det er ikke sådan lige at smide af sig igen. Heldigvis. For evnen til at finde de gode historier er alfa omega for de virksomheder, der gerne vil brage gennem lydmuren i en digital verden, hvor produktionen af content stiger dag for dag.
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at finde og formidle de bedste historier om din virksomhed. Få en snak med Michael Kirkeby på tlf. +45 2672 2024 om, hvordan I bedst sætter historierne fri.
Eller kom selv igang med med inspiration fra disse 5 gode råd.
1) Tænk marathon – ikke sprint
”Buckle up – this is gonna be a long ride.” Engagerede kunder og loyale medarbejdere er ikke noget, man får over en nat. Eller fra kvartal til kvartal. Det kræver en rygsæk spækket med klare visioner, langsigtet planlægning og et væld af inspirerende historier. Lav en ambitiøs strategi, der rækker år frem. Og kig på, hvor I vil finde det brændsel, der skal til for at få jeres stakeholders til at samle sig om lige præcis jeres lejrbål.
2) Fortæl historier, der kan mærkes
Drop de hyperkorrekte budskaber, salgstaler og slogans. Slip historierne løs, og tag afsæt i autentiske fortællinger. Indrømmet – det kan virke angstprovokerende for både direktion og kommunikationsfolk. Men vi tror på, at virkelige mennesker og virkelige historier er det, som tiltrækker de virkelige kunder på den anden side af skærmen.
Og hvis du kan tilføre solide data, statistikker og research ind i dine historier, så viser undersøgelser, at dit publikum vil huske dem 65-70 % bedre.
3) Lyt mere – tal mindre
Stop op, og lyt til de historier, der allerede bliver fortalt i dag. ’Storytelling’ er en ting, men ’Storylistening’ er en anden. Lyt til medarbejderne og samarbejdspartnere – men også til kunderne. Og lyt ekstra godt, når du hører historier, du ikke bryder dig om. Det er værdifuldt input, der kan skabe reel forandring i organisationen. Digitale overvågningsværktøjer kan hjælpe dig et stykke af vejen – men resten skal du ud og finde i felten.
4) Tag et ansvar
Fortæl historier, der viser, hvordan din virksomhed er optaget af andre ting end ren profit. Det er ret afgørende i en verden, hvor 3/4 af os forbrugere forventer, at virksomhederne lever op til et større samfundsansvar og er med til at skabe bedre livskvalitet. Fortællingerne om din virksomheds ’Why’ skal være funderet i initiativer, der lægger sig op af brandet, de skal være afstemt med din målgruppes værdier, og så skal det vigtigst af alt være reelt. Ingen skinmanøvrer her. Tjek fx op på, hvordan din virksomhed forholder sig til de 17 verdensmål. Ikke mindst, så du har mulighed for proaktivt at forholde dig til de potentielt dårlige historier, der kan fortælles om din virksomhed.
5) Skab en ’en rød tråd’ på SoMe
Post. Boost. Det har aldrig været nemmere at få dine historier ud til dine kunder og stakeholders. Men hænger mængden af posts på Facebook, Instagram og LinkedIn sammen? Hvis du skal kunne arbejde strategisk, så er det vigtigt, at dine aktiviteter her er bundet op på en overordnet strategi, som passer med de historier, du fortæller om virksomheden på andre platforme. Og her halter vi lidt efter i Danmark. Kun 25 % af alle, der arbejder med Content Marketing, har en nedskrevet strategi på området. Og det på trods af at tallene viser, at dem med en strategi klarer sig markant bedre end gennemsnittet.