Hvordan skaber man en bedre kommunikation omkring beboerne på et plejehjem? En facebook-side for pårørende, personale og beboere kan være et af midlerne. Her kan personalet gøre opmærksom på arrangementer. Her kan familiemedlemmer, der bor langt væk, følge med i stjernestunderne på plejehjemmet. Og her kan pårørende udveksle gode ideer til, hvordan de hjælper beboerne i det daglige med frisør, fodterapeut og lignende.
Vi etablerede en lukket facebookside for et plejehjem i Aarhus Kommune. De pårørende skrev blandt andet:
”Jeg synes, det er rigtig godt at kunne følge med i, hvad der sker i dagligdagen gennem Facebook-gruppen”.
”Tak for oprettelsen af denne gruppe. Pga min bopæl i Italien er jeg afskåret fra at aflægge så mange besøg, som jeg kunne ønske.. Jeg håber, at siden vil få succes og være en hjælpende hånd i fremtiden i kontakten mellem de pårørende, personale, ledelse og måske endda kommunen.”
”Tak for fine billeder af hverdagen på (plejehjemmet). Bor lidt langt væk – i Norge – og synes, det er vældig hyggeligt at følge med. Godt tiltag.”
”Dejligt at se smil og livsglæde hos vores pårørende – og personalet!”
”Tak for flotte billeder! Det er så dejligt at se sin gamle mor og alle de andre beboere glade… da kan jeg bedre forstå, hvad min mor fortæller”.
”Tak for dejlige billeder, der gør, at man kan følge lidt mere med i vore gamle forældres liv.”
”Jeg er ked af, at denne side ikke kom noget før, men jeg håber, at andre får glæde af det store pionerarbejde, I har gjort.”
Facebook-projektet blev etableret i samarbejde med Grethe Grønkjær, GeGe Forlag.
Min svigermor er kommet på plejehjem – kan vi følge hende på Facebook?
Af Marie-Louise Arnfast, Partner i Kontekst Kommunikation
Bragt i Jyllands-Posten, den 2. december 2017
I sidste uge kom min svigermor på plejehjem. Hun fyldte 100 for et år siden, og indtil for nylig har hun selv skrevet mails til os hver morgen. Men nu begynder synet, hørelsen og fysikken at svigte. En ny bolig var nødvendig.
Men hvordan følger vi med i hendes nye hverdag? De af os, der bor tæt på, kan selvfølgelig smutte forbi. Men dem lidt længere væk har sværere ved det. Inklusive børnebørn og oldebørn.
Del stjernestunderne på Facebook
På nogle plejehjem har man oprettet en facebookside. Her kan man se billeder fra hverdag og fest. Den ene dag har en skoleklasse været forbi. En anden dag har beboerne været på udflugt. Så har der været et foredrag. Og fredag aften dukker et foto op, hvor beboerne sidder samlet omkring Vild med Dans og lækkerier på sofabordet.
Den slags opslag er med til at styrke kontakten mellem plejehjem, beboere og pårørende. Det er dejligt for de pårørende at se livsbekræftende billeder fra forældres og bedsteforældres hverdag. Det er en hjælp for de pårørende at få en ”krog” at hægte samtalen op på, når far eller mor er dement og har svært ved at huske, hvad der er sket i ugens løb. De pårørende kan udveksle gode ideer til, hvordan de hjælper beboerne i det daglige med frisør, fodterapeut og lignende. Pårørenderådet kan informere om arrangementer. Og det kan øge arbejdsglæden hos personalet at dele stjernestunder fra et job, som ofte er i mediernes søgelys for noget kritisk.
Men’erne står i kø
Men - opdateringer af en facebookside, tager det ikke tid, som går fra plejen af de ældre? Jo, det tager lidt tid. Men ikke meget. Det behøver ikke at vare mange minutter at tage et billede, skrive en kort tekst og lægge det op. Og måske er det slet ikke plejehjemspersonalet, der skal gøre det – men fx pårørende? Der tales jo meget om at inddrage de pårørende mere i aktiviteterne på landets plejehjem.
Men - risikerer man ikke at udstille beboere ved at bringe billeder, som kan være stødende eller uværdige for beboerne? Nej. For der skal selvfølgelig være en velkommunikeret etik omkring, hvad man bringer på en facebookside. På samme måde som der er en etik omkring de fotos, man hænger op på væggen på plejehjemmet eller sender med et nyhedsbrev. Og beboerne – eller deres pårørende – skal selvfølgelig give tilsagn om, at der kan bringes billeder af dem.
Men - alle er jo ikke på Facebook, og nogle bryder sig ikke om det medie? Det er rigtigt. Og derfor skal man fortsat holde fast i fx nyhedsbreve, når det gælder oplysninger, som er nødvendige for de pårørende at modtage. Facebooksiden er et tilbud, der kommer oveni.
Men - hvorfor bruge Facebook i stedet for at etablere særlige intranet-platforme til formålet? Fordi den slags platforme er dyrere at etablere og vedligeholde, og der er rigeligt af andre ting at bruge penge på i ældresektoren. Intranet er desuden sjældent dialogbaserede med mulighed for, at mange kan bidrage med indslag. En platform som Facebook er gratis at bruge, den er brugervenlig og dialogbaseret. Og 3,7 mio danskere er fortrolige med den.
Facebook styrker kommunikationen
De sociale medier tilbyder nogle helt nye muligheder for os pårørende i forhold til at følge med i, hvordan vore kære har det, når de kommer på plejehjem. Og de giver plejehjemmene en unik mulighed for at styrke kommunikationen med pårørende og profilere sig positivt på stjernestunderne.
Jeg ved, hvad jeg taler om. Sammen med en kollega etablerede jeg for et stykke tid siden et pilotprojekt for et plejehjem i Aarhus Kommune. Forud for det interviewede vi lederne af 5 plejehjem, som alle har erfaringer med en facebookside. Fælles for de fem er, at de er meget glade for kanalen, og at initiativet har styrket relationen mellem pårørende, beboere og plejehjem.
Ældreminister Thyra Frank har netop bebudet etablering af en plejehjemsportal, der skal gøre det nemmere for ældre og pårørende at vælge plejehjem. Det er et fint initiativ. Det kunne snildt følges op af initiativer, der hjælper plejehjem med at styrke kommunikationen med de pårørende – blandt andet gennem de sociale medier. For selvfølgelig er der en række forhold, som skal gennemtænkes og besluttes, inden man som plejehjem etablerer en facebookside – herunder ikke mindst procedurer, der sikrer beskyttelse af privatliv og god etik.
Vi må fremover undvære de daglige mail-opdateringer fra min svigermor. Men måske kan vi en dag følge med i en del af hendes hverdag på Facebook.