Inviter medarbejdere og kunder til at hjælpe med verdensmålene

Af Marie-Louise Arnfast, partner i Kontekst Kommunikation
Bragt i Energy Supply

Denne sommer har jeg overnattet på tre af de såkaldte Paradores iSpanien. Det er hoteller, der typisk er bygget ind i eller op af historiske bygninger som fæstningsværker, klostre og slotte. Hotellerne drives af den spanske stat, som bruger en del af omsætningen til at sikre den fortsatte restaurering og vedligeholdelse af de historiske bygninger. Og som noget nyt, ”bekender” hotellerne sig nu til arbejdet med at indfri FN’s verdensmål – Sustainable Development Goals (SDG). 

På hotelværelserne finder man en lille folder, som beskriver, hvordan hotellerne bidrager til at indfri verdensmålene – helt konkret 12 af de 17 mål. Det er et rigtig godt initiativ, men når det er sagt, så forekommer nogle af målsætningerne en smule letbenede. Eksempelvis bidrager man til mål #3 – Sundhed of Trivsel - ved at servere balanceret kvalitetsmad (som gæst forventer man næppe andet på et 4-stjernet hotel og restaurant). Og man bidrager til mål #14 – Livet i Havet – ved at stoppe brug af plastik engangsemballage (men 2 ud af 3 værelser, vi fik tildelt, var forsynet med 4 små plastikflasker med shampoo og sæbe etc). Her skal man passe på ikke at havne i det, man med et parallel-ord til green-washing kan kalde SDG-washing …

Men i stedet for at pege fingre og lede efter hår i suppen, så kan man som gæst glæde sig over, at hotelkæden er startet på en perspektivrig rejse. Og man kunne måske hjælpe hotellerne med ideer til, hvordan de bliver endnu bedre til at bidrage til verdensmålene. Hvis jeg som gæst blev inviteret til det, så ville jeg foreslå hotelkæden at 

 Fjerne det vandslugende badekar og erstatte det med dejlige brusere

  • Erstatte alle de små plastik-sæbebeholdere med stationære påfyldningsbeholdere

  • Erstatte det forurenende fyrværkeri med anden underholdning – f.eks. musik

  • Som standard tilbyde mindre portioner mad til lavere priser, sådan at man kan smage flere af de dejlige egnsretter uden at behøve at levne og producere madspild

  • Tilbyde flere økologiske produkter på morgen-buffeten – måske som erstatning for nogle af de 5-6 varianter af fedtede og sukrede wienerbrød.

På samme måde kan man jo som dansk virksomhed eller organisation invitere sine medarbejdere og kunder til at komme med ideer til, hvordan man kan bidrage til indfrielsen af verdensmålene.

Som situationen er i dag, så er der fortsat rigtig mange virksomheder og organisationer, som ikke er begyndt at forholde sig til målene. Enten fordi de er rådvilde over for, hvordan de kommer i gang. Eller fordi de ikke synes, de har ressourcerne til at integrere målene i strategien.

Men det behøver ikke at være et kæmpe-projekt. Man kan starte i det små med at se på, hvilke mål det falder mest oplagt for virksomheden at integrere. Det kan man som ledelse gøre ved egen hjælp - eller ved at alliere sig med en ekstern facilitator. Er man en del af energisektoren, ligger mål #7 – Bæredygtig Energi – og mål #13 – Klimaindsats – lige for at sætte sig nogle målsætninger indenfor. Måske er der også nye forretningsmuligheder i det. Og så er man i gang. 

Overvej dernæst, om ikke medarbejdere og kunder kan være en hjælp til at komme videre. Giv dem mulighed for at bidrage med ideer. Etabler en workshop, arranger et gå-hjem-møde, tag det med som et punkt, når I alligevel har møder med jeres kunder. Som medarbejdere og kunder vil vi gerne inddrages og spørges til råds. Det er med til at forstærke vores relationer med jer. I verdensmålene har vi en fælles opgave, som vi skal indfri inden 2030. Lad os hjælpe hinanden med at løse den.