Kend jeres ESG-identitet: Hvad vil I gerne måles på?

Af Nana Balle, Kommunikationsrådgiver, Kontekst Kommunikation

Bragt i Energy-Supply den 9. april

ESG-rapportering handler ikke kun om at levere data i forhold til de detaljerede krav i EU’s bæredygtighedsdirektiv. Det handler også om at definere den enkelte virksomheds egen ESG-identitet: Hvad har vi fokus på - hvilke mål har vi – hvad gør vi for at nå dem?

Godt tre måneder inde i det nye år er de fleste store virksomheder formodentlig allerede godt i gang med at indsamle de data for 2024, som til næste år skal indgå i de første ESG-rapporter, der skal følge EU’s CSRD-direktiv om bæredygtighed. I første omgang gælder den obligatoriske ESG-rapportering kun børsnoterede virksomheder med over 500 medarbejdere. Senere vil kravet også omfatte SMV-virksomheder, men i realiteten er ESG-rapportering allerede nu relevant for de mange virksomheder, der lever af at være underleverandører.

Givetvis ser mange umiddelbart kravet om ESG-rapportering som en ekstra byrde og omkostning. Og det ER omkostnings- og tidskrævende at gennemgå hele den proces, det er at komme i hus med det rette datagrundlag, der skal til for at udarbejde en tilfredsstillende rapport. Alene tanken om de 12 rapporteringsstandarder, 82 oplysningskrav og 1.144 datapunkter burde nok kunne give enhver ESG-ansvarlig poser under øjnene.

Frihed til at forme virksomhedens egen ESG-identitet

Den gode nyhed er imidlertid, at den enkelte virksomhed gennem ESG-processen langt hen ad vejen selv kan forme den identitet, som skal give virksomhedens interessenter, hvad enten det er kunder, investorer, lokalsamfund, nuværende eller kommende medarbejdere fuld tillid til, at I er en ansvarlig virksomhed, hos hvem man trygt kan lægge sine penge, arbejdstid eller tillid i øvrigt. Vi kalder den identitet for virksomhedens ESG-identitet.

Et centralt element i ESG-rapporteringen er nemlig den såkaldte dobbelte væsentlighedsvurdering. Her vurderer I, hvilke rapporteringsfaktorer der er væsentlige for jer, både internt i forhold til egen drift etc. og eksternt i forhold til jeres interessenter. Kun ganske få punkter er obligatoriske. De øvrige skal I kun rapportere på, hvis de er væsentlige.

Sammensæt virksomhedens ansvarlighedsportefølje

Og det er her, at I får muligheden for at sammensætte jeres ansvarlighedsportefølje, så den afspejler de løfter, I giver til jeres interessenter om, hvem I er lige nu, og hvem I ønsker at være i fremtiden.

Som aktører i energibranchen vil det for mange af jer ligge i selve jeres DNA at arbejde for den grønne omstilling gennem udbredelse af vedvarende energi, elektrificering eller energieffektivisering. I nogle projekter opstår der imidlertid en bekymring, om klimaindsatsen bliver realiseret på bekostning af biodiversiteten, for eksempel ved anlæg af produktions- eller energifaciliteter. Men faktisk kan de to mål ofte gå hånd i hånd, for eksempel ved at etablere biodiversitetsanlæg med målbar effekt i nærheden –eller på behørig afstand - afproduktionslokationerne.

I tidens kamp om at sikre kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling, herunder smede og elektrikere, kan et stærkt fokus på jeres optag, uddannelse og fastholdelse af lærlinge, elever og nyuddannede være en del af jeres ESG-fortælling.

Mulighederne er mange, men set med kommunikationsbriller vil vi overordnet anbefale, at jeres ansvarlighedsportefølje lever op til følgende parametre:

  • At den afspejler relevans, altså at den naturligvis dækker de krav, jeres samarbejdspartnere stiller om for eksempel CO2-reducerende tiltag, men også at den understøtter jeres mere ambitiøse bestræbelser for fremtiden.

  • At den differentierer jer, altså at jeres ansvarlighedsinitiativer får jer til at skille jer ud i forhold til konkurrenterne.

  • At den demonstrerer sammenhæng, altså at der er en forbindelse mellem jeres kerneforretning og de ESG-elementer, I vælger at udvikle på.

På den måde er I godt på vej til at etablere en ansvarlighedsportefølje, der giver et tydeligt, konsistent og agtværdigt billede af jer som en virksomhed, man kan have tillid til, nu og i fremtiden, og gerne vil samarbejde med. En virksomhed med en tydelig ESG-identitet, som er klar til at blive delt med omverdenen og styrke jeres forretning.

(Image by freepik)